Gdzie jest północ?

Fundamenty RPGowe

Nie wiem jak Wy, ale ja lubię kiedy gra w którą gram jest konkretna. Przez konkretność rozumiem swego rodzaju fundamenty na których będzie budowana dalsza kampania, tzn. chcę znać założenia kampanii, co, gdzie, jak, garść podstawowych informacji. Dzięki temu łatwiej zagłębić mi się świat i ewentualnie współtworzyć historię zgodnie z jakąś wizją - o ile lepsza jest sytuacja, gdy każdy z graczy czuje to samo i dzięki temu otrzymujemy bardzo spójną i logiczną całość.

Stąd też przedstawiam dzisiaj fundamenty każdej kampanii za którą się biorę i które chciałbym widzieć znacznie częściej u innych mistrzów gry. To co ważne - nie wszystkie muszą występować na raz w danej grze. Czasami potrzebujemy zataić pewne informacje - np. gracze budzą się ze śpiączki - stąd nie będziemy wiedzieli praktycznie niczego o świecie, a być może nawet nie otrzymamy mapy otaczającego nas terenu. Większość tych informacji mistrz gry powinien przekazać graczom podczas tzw. sesji zero, o której więcej dowiecie się w swoim czasie.

Miejsce

Skoro tematem przewodnim artykułu są mapy to warto zacząć od miejsca - będącego jednym z fundamentalnych elementów bazy do kampanii.

Zarówno jako gracz, jak i mistrz gry chcę wiedzieć gdzie będzie toczyć się akcja. Nowoczesne megalopolis, a może piramida otoczona nieskończoną pustynią? Nieważne co to za miejsce - ważne, żeby było konkretnie ustalone. Może to nawet zostać ujęte jako niezbadane ziemie dziwnej krainy, do której dopiero przybyły postacie graczy - taka informacja już coś nam przekazuje.

Dzięki konkretnemu ustaleniu miejsca wiemy czego możemy się spodziewać - gór w tym miejscu, wąskich alejek w innym, albo morza lawy na południu. Dzięki temu co ciekawsi gracze zaczynają od razu zadawać pytania - "A co jest tam?", "Co to za góra?", "To jezioro na prawdę jest wypełnione lawą?!". Nieraz sama mapa przedstawiona graczom podsuwa pomysły na kolejne sesje lub nawet kampanie.

Miejsce może być elementem, który ogranicza zakres działania graczy (np. zamknięte miasto, region otoczony górami) lub wręcz przeciwnie - pokazuje graczom jak wielki i potężny jest świat - w takim wypadku dobrym pomysłem jest nieoznakowanie całej mapy, o czym wspomnę nieco później.

Bohaterowie

Kolejny fundament określa kim są bohaterowie, co znaczą dla świata, jak są postrzegani, co wiedzą o otaczającym ich świecie itd. Ten element jasno określa czy będziemy faktycznie bohaterami - herosami, którzy ratują świat przed wielkim zagrożeniem, czy też zajmiemy się problemami bardziej przyziemnymi, takimi jak przeżycie dnia dzisiejszego. Sądzę nawet, że ten element jest w większości gier bardziej istotny niż pozostałe fundamenty. Ta informacja określa kim jesteśmy, jak powinniśmy postępować jako drużyna oraz jakie wyzwania będą przed nami prawdopodobnie stawiane.

Czas

Wydawać by się mogło, że w momencie gdy dowiadujemy się, że akcja naszej przyszłej kampanii toczyć się będzie na rozpadającej się planecie, gdzie ludzie nie są sobie w stanie poradzić z trwającym kataklizmem, a jedyną nadzieją są nasze postacie - prawdziwi herosi, którzy faktycznie będą ratować planetę - informacje tak błahe jak czas nie są nam przydatne.

Jestem oczywiście innego zdania. Zawsze lubię podać konkretną datę graczom, albo chociaż porę roku i orientacyjną godzinę, co jest dla mnie swego rodzaju klamrą spinającą w całość fundamenty RPGowe. Nikt nie musi pamiętać, że rozgrywka toczy się w roku 3333 Kalendarza Powszechnego, jednak gracze znajdując gazetę i czytając jej nagłówki znowu znajdą odpowiednią (lub też nie) datę, co sprawi, że wszystko co przedstawiam graczom (lub jest przedstawiane mi) wydaje się być znacznie bardziej spójne i logiczne. Jest to taki mały detal, który jednak ma znaczenie - swego rodzaju wisienka na torcie.

Rysuj mapy, zostawiaj pustki

Draw maps, leave blanks

Źródło: Dungeon World, s. 162

Jedna z wielu rzeczy, której nauczyły mnie gry PtBA. O ile stosowanie tej zasady do ogólnego tworzenia fabuły wydaje się być bardziej adekwatne, to bez większego trudu można zastosować to także w przypadku map.

Chodzi o tworzenie map w taki sposób, by nie ustalać wszystkiego z góry. Ma to na celu stworzenie pewnej tajemnicy, jakiejś zagadki, którą ciekawscy gracze będą mogli rozwiązać. Tworząc mapę możesz dorysować w kilku miejscach jakieś charakterystyczne elementy - wejścia do jaskiń, obeliski, dziwne maszyny, oznaczenia budynków bez odwołań do legendy mapy - prędzej czy później któryś z graczy zapyta o ten element, nie pozostaje wtedy nic innego jak tylko odpowiedzieć "idź i sprawdź". Ciekawość graczy jest bardzo dobrym bodźcem do napędzania sesji.

Dodatkową frajdą będzie również wypełnianie mapy przez graczy - stwórz ją pustą, zaznacz podstawowe elementy jednak nie twórz nadmiernej ilości szczegółów. Gracze sami będą zaznaczać wioski, miasta i opisywać je. Rzeki, góry i jeziora być może zostaną na nowo ochrzczone przez graczy. Takie oznaczanie miejsc, w których postacie graczy były lub są często jest czymś bardzo interesującym samym w sobie.

No i w końcu, pustki na mapach sprawiają, że gracze odczuwają jakby faktycznie współtworzyli świat i widzieli jak na ich własnych oczach się rozwija. Wypełnienie mapy po brzegi wszelkimi niezbędnymi elementami może sprawić, że gracze odczują się jakby byli zaledwie turystami w zbadanym i całkowicie odkrytym świecie, gdzie każda góra ma swoją nazwę, a każdy kamień został już dokładnie obejrzany i podniesiony.

A co, gdy talentu brak?

Tyle pisania o mapach, jaki to wspaniały pomysł, jak ciekawie można to wykorzystać, ale co w momencie, gdy masz dwie lewe ręce, a talentu do rysowania za grosz?

Można oczywiście ćwiczyć i spróbować coś stworzyć, w Internecie znajduje się sporo poradników o tym jak tworzyć mapy, chociaż najlepszą metodą jest obserwowanie prac innych i próba stworzenia swojego własnego stylu na ich podstawie. Więcej inspiracji można znaleźć na Google+ w społecznościach takich jak Map-Making in Games, RPG Graphic Design czy The Library of Gaming Maps lub na reddit (https://www.reddit.com/r/mapmaking/).

Przyjmijmy jednak, że brak Ci chęci, czasu lub masz inne wymówki, które całkowicie uniemożliwiają własne tworzenie map - nie ma problemu, znajdziemy i na to rozwiązanie, poza najbardziej oczywistym Grafika Google, istnieje kilka innych stron, wybrałem dla Ciebie dwie z nich, które powinny wystarczyć na dobry początek.

Cartographer's Guild

Społeczność na forum jest niezwykle pomocna i zawsze udzielają konstruktywnej krytyki na temat zamieszczanych tam map. Oprócz tego znajdziesz tam pełno map, które z powodzeniem powinny posłużyć Ci w grach, jest ich na prawdę dużo.

Znajdziesz tam także wiele poradników, które omawiają jak tworzyć mapy, począwszy od tych najprostszych, a skończywszy na tych wyglądających jakby były stworzone specjalnie na potrzeby atlasu.

Inkarnate

Strona ta pozwala na tworzenie na prawdę nieźle wyglądających map bez potrzeby posiadania specjalnego oprogramowania i wiedzy. Wystarczy zresztą zerknąć na stronę, by zobaczyć co można stworzyć przy jej pomocy. Obok załączam jedną z map stworzonych przy jej pomocy.

Skomentuj jako pierwszy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.